Setiap busines mesti ada pelan. Pelan Business, Rancangan Perniagaan atau Pelan Perniagaan atau Business Plan - macam-macam orang sebut. Yang bezanya, ada orang tulis-tulis, lakar-lakar atas kertas dan ada gak yang main ingat-ingat dalam otak je.. mana-mana pun boleh. Yang penting ada pelan.
Mungkin saya dah terbiasa lakar-lakar atas kertas kemudian taip-taip dalam komputer. Jadi saya buat macam busines air balang ni macam juta-juta. 💪💪 Motivasi diri...
Memang berniaga gerai air balang Jus Nanas ni biasa-biasa je, kecik-kecik..sebab ada satu je sekarang.. Tapi jangan pandang sebelah mata.. siapa tahu kot-kot rezeki lebih Allah nak bagi, boleh buka beberapa cawangan lepas ni..😅😅InsyaAllah.. Aamiin..
Saya pernah sembang dengan abang jual produk 'tokiyaki'.. mula-mula dia mula dengan satu gerai..pelan-pelan kayuh..lepas 3 tahun dia ada 10 gerai sendiri dan 30 owner gerai yang jual produk 'tokiyaki' dia.
Siapa tak kenal dengan Ramly Burger, Sate Kajang Hj Shamuri.. mereka bermula dengan gerai kecik-kecik aje pun.. Allah beri rezeki lebih..sekarang tengoklah sendiri..Mungkin lepas ni Jus Nanas lak..InsyaAllah..
Bila dah berkembang nanti, tentu kita perlu lebih banyak bantuan modal. Kena mohon daripada institusi kewangan atau agensi kerajaan..nak kena sediakan Pelan Busines atas kertas gak.. Sekarang ni pun, sebab COVID, kerajaan sediakan banyak pinjaman bantuan kepada peniaga mikro - peniaga gerai
Tapi tak ape.. tulis atas kertas ke, tulis dalam kepala ke.. janji ada pelan. Jangan main redah je tanpa kira-kira.
Dalam topik Pelan Busines Biasa-Biasa saya bincang pasal konsep 4P - teknik PERTAMA dan KEDUA. Untuk busines gerai air balang ni saya guna teknik PERTAMA..
Saya buat ulangan sikit. Teknik PERTAMA 4P ..bermula dengan produk.. apa untuk siapa..
- Product (apa produk nak dijual)
- Price (macam mana struktur kos/harga)
- People/Place (siapa pelanggan dan di mana mereka berada)
- Promotion (macam mana nak perkenal dan jual produk kita)
Dalam teknik KEDUA, kita mula dengan People/Place dulu..siapa nak apa..
PRODUK (product)
Dalam teknika PERTAMA, kita pilih produk dulu.. apa untuk siapa.
Saya pilih produk Jus Nanas MD2 untuk busines gerai air balang saya.
- Kurang persaingan - tak ramai orang berniaga Jus Nanas
- Banyak khasiat..kita offer produk kesihatan untuk pelanggan bukan sekadar hilangkan dahaga macam air balang biasa
- Bukan jenis viral - Jus Nanas orang dah kenal lama. Khasiatnya pun ramai orang dah tahu. Cuma dulu orang kurang minat sebab LIDAS. Sekarang dengan jenis Nanas MD2, masalah LIDAS dah tak ade..maksudnya busines Jus Nanas boleh bertahan lama..tak macam produk minuman viral yang lain
- Jualan ulangan (repeat sales) - ramai pelanggan yang ulang-ulang beli (repeat sales) sebab khasiat. Nanti kita bincang pasal khasiat NANAS dalam sesi lain. Dalam busines apa-apa pun, repeat sales yang best..betul tak..
- Berdaya maju (viable) - Stok buah Nanas sentiasa ada, bukan jenis bermusim macam buah-buahan lain. Jadi senang nak dapat sumber terutama jenis MD2. Agensi Pertanian memang gila-gila dok promote tanam Nanas MD2. Banyak bantuan yang disediakan. Bermaksud stok tak akan putus. Jadi busines Jus Nanas ni boleh dikatakan berdaya maju untuk jangkamasa panjang
- Sejagat (universal) - Jus Nanas untuk semua orang, tak kira umur, bangsa dan agama.. semua orang boleh minum. Berkhasiat. Tinggal lagi ada yang tak minat..biasalah..tak ada benda yang semua orang minat macam nasi..tapi mat salleh tak minat nasi. Kalau dulu orang tak minat Nanas sebab LIDAS tapi dengan jenis MD2, masalah LIDAS dah tak ade..nanti ramai lagi yang akan minat Jus Nanas..terutama musim COVID.. Nanas kaya dengan Vitamin C.. boleh kurangkan risiko jangkitan selsema..itu memang doktor dah confirm. Tapi bukan selsema sebab COVID ya..Yang penting bila produk yang dipilih dah sejagat (universal) maka, senanglah nak dijual..
Dah panjang.. nanti sambung pasal Price (struktur kos/harga) dalam Part-2 lak..
Ditaja oleh: PATINANAS.COM. Pembekal Pati Nanas MD2 100% Asli





Comments
Post a Comment